Selasa, 7 Mei 2013

DOA BUAT AYAH..

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG...

AL-FATIHAH BUATMU JUNJUNGAN NABI KITA MUHAMMAD S.A.W.  KAUM KERABAT BAGINDA, SERTA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT YANG TELAH PERGI MENDAHULUI KITA..


AL-FATIHAH BUATMU AYAH...







sedar tak sedar da masuk tahun ke-4 dah ayah pergi tinggalkan kami semua..

namun terasa bagai baru sekejap dia bersama kami..
hari ni genap dah 4 tahun...ayah pergi dalam tahun yang sama dengan nenek..bezanya nenek bulan satu, ayah bulan 5..pusara pun dekat2 je..

aku masih ingat ayah dulu selalu mengadu sakit...bila balik kerja, dia akan minta supaya ibu mengurutnya.kadang2 aku pun urut ayah...ayah kata lepas aku urut sakitnya hilang..manja sungguh aku.kembang kempis hidung ni bangga bila ayah puji...slalu la tunggu ayah panggil mintak urutkan..


tapi keadaan tu tak bertahan lama..ayah makin sakit dan angah bawak p hospital..dr kata takde ape2...seminggu lepas tu ayah sakit lagi teruk.kali ni kami bawa ayah ke hospital untuk fully medical cheack up. dr family buat cheack up sungguh2..dan keputusan amat memeranjatkan...


astaghfirullahalazim...ayah ada kanser..tahap 4 pulak tu..

personaliti ayah makin berubah..ayah semakin pendiam..aku pulak semakin takmau dekat sebab aku takut kehilangan ayah...ayah selalu kata dia takder ape2..makin lama aku percaya ayah takde ape2 bila dia hidup macam orang yang tak sakit lansung...itulah ayah.dan aku kembali senyum...bergurau mesra macam takde ape2..

masuk bulan mac ayah dimasukkan ke hospital..kali ni lama...aku tak berpeluang lagi nak manje2 atau ajak ayah main carom lagi macam dulu.ataupun ajak ayah p laut mancing ikan..atau ajak ayah main badminton walaupun aku hampir2 dapat kalahkan ayah.ayah sangat hebat dalam banyak hal.setakat ni,tak sorang pun anak2 dia mampu lawan kecekapan dan kebijaksanaan dia walaupun berkali2 aku kata "tengoklah...nanti ayul menang gak.."  sebulan lebih ayah masuk wad...dr bgtau ayah tak boleh dirawat lagi...ayah nak balik....kami bawa ayah balik...


kanser ayah merebak dah...ayah mula hilang ingatan...aku orang pertama yang perasan..masa tu ayah kata

"ada perempuan baju merah (ibu) tu buatkan ayah air la..cakap terima kasih kat dia"
aku pun panggil ibu..masa tu aku tak yakin sangat..aku bgtau ayah..
"ni ibu la yah"
ayah senyum je...makin lama makin teruk ingatan ayah...aku slalu layan ayah cakap..ayah mintak aku doakan dia sembuh..in the same time aku ajak ayah p hospital semula sebab badan dia da lemah..kami semua da pujuk tapi ayah taknak.masa ni ayah merajuk kat aku..bila aku pakse ayah makan ubat.aku terpaksa..aku taknak tgok ayah sakit..

dekat2 penghujung april tu ayah lansung da tak boleh nak bangun...

aku ingat  lagi satu hari tu, ayah mintak aku bangunkan dia..mana la aku kuat..tapi ayah nak bangun juga.last2 aku tolong.tapi terjerit2 aku panggil ibu sebab aku tak kuat n takut ayah jatuh..masa tu muka ayah da biru.nafas dia perlahan sangat.masa tu dia pengsan.dengan segala kudrat yang ada aku letak ayah kat sofa...ayah bersandar...kebetulan pak tam sahar datang...

masa tu aku da nangis2 da takut tengok ayah...tak lama pastu ayah bangun..kami angkat dan baringkan semula.kami semua da nangis2...


2 mei 2009 ayah sakit sangat..terpaksa call ambulance bub ayah da nazak sangat...meleleh airmata ayah taknak ke hospital..tapi kami semua nak ringankan penderitaan ayah..aku yang tahu banyak tentang prosedur hospital ikut sama.aku akan pastikan ayah tak disakiti seperti sebelum2 ni..mujur ada sepupu berpangkat JUSA A..mudahlah prosesnya...esoknya mak minta bawak balik sebab mak da dapat tanda2 ayah nak p da...


hari kami balik tu ayah tenat sekali lagi...bacaan yasin dari kami semua memenuhi ruang sedang angah membisikkan kalimah syahadah tak henti2 ke telinga ayah..esak tangis memenuhi ruang dengan saudara mara yang makin ramai..tapi malam tu ayah kembali ok..alhamdulillah...semua orang baring keliling ayah kecuali aku.adik2 ajak ayah nyanyi...dan mereka nyanyi lagu nasyid..masa tu aku dengar ayah kata

 "tak pernah dengar pun lagu ni"
aku menangis...aku duduk termenung di sebalik dinding..
kat situ lah aku tertidur dan dalam tidur pun airmata aku tetap mengalir...

khamis 7 mei 2009

agak lama ayah sakit petang tu...tangisan kami memenuhi ruang..mata ayah tak bercahaya lagi...kalimah Syahadah tak putus2 diajarkan di telinganya.tangan ayah aku genggam erat...dan akhirnya ayah pergi jua menyahut seruan Illahi setelah ibu minta kami semua redhakan pemergian ayah...masa tu nadinya masih berdetak (memang orang baru meninggal nadinya akan berdetak lagi untuk seketika)..aku tak boleh terima kenyataan..maklang tarik aku sambil cuba menenangkan aku saat tu. orang pertama aku hubungi adalah Dr Roshidah Baba..anak buah kesayangan ayah...

setelah maklumkan kenalan jauh dekat ayah, kami semua duduk bacakan yasin..ibu?

ibu tak nangis lagi..da puas dia nangis tengok ayah derita..dan dia tabah terima suratan Illahi..malam tu ibu temankan ayah tanpa berganjak sket pun.sebab masa tu ibu tak boleh nak bacakan yasin.

dan pagi sebelum solat jumaat tu ayah disemadikan..


ayah, kiriman doa ayul titipkan tanda ingatan yang tak pernah luntur dihati..ayul sayang ayah sangat2...


MOGA AMANLAH DIKAU DISANA...YA ALLAH YA TUHANKU...LINDUNGILAH AYAHKU DISANA DENGAN KASIH SAYANGMU YA ALLAH..SESUNGGUHNYA KAU LAH TEMPAT SEBAIK-BAIK TEMPAT UNTUKKU MEMINTA..AAMIN YARABBAL ALAMIN...

Tiada ulasan: