Isnin, 4 April 2011

Kalah pada emosi,,,


بسم الله الرحمن الرحيم



Hari ni aku emosi. Hari ni aku melampaui batas. Hari ni aku buat perangai bodoh, marah orang tak tentu pasal. To make it worse, melepaskan marah kepada orang yang tak sepatutnya. Sahabat-sahabat yang sangat baik dan selalu tolong aku. Sungguh, kalaulah mereka terbaca post ni, aku harap kalian tahu betapa aku rasa bersalah sangat-sangat dengan perangai bodoh, mengada-ngada dan tak masuk akal aku tadi.

Aku pun tak tahu kenapa aku perlu rasa kecik hati dengan diorang tadi. Tak ada salahnya pun kata-kata mereka. Lepas solat tadi aku muhasabah diri. Yang salah cuma aku. Entah kenapa la cepat sangat nak terasa hati dengan orang 2-3 hari ni. Kat rumah pun begitu. Banyak benda yang tengah bermain dalam kepala, banyak hati yang perlu dijaga, banyak hal yang perlu ditimbang dan memerlukan aku membuat keputusan segera. My body literally can't handle the stress. Aku tak nak jadikan sakit dan ubat sebagai alasan, walaupun itu antara faktor penyumbang, kerana semuanya berbalik kepada aku juga. Sedarlah diri, orang lain pun sakit juga, orang lain lagi besar masalah hidupnya.

Aku patut bersyukur, dan memang sangat-sangat bersyukur dikelilingi sahabat-sahabat yang sangat memahami. Aku harap perangai buruk aku hari ni tak dianggap sebagai mengambil kesempatan kerana keadaan diri aku dan di atas kebaikan orang pada aku. Maafkanlah aku yang kadang-kadang tergelincir lidah dan terlepas laku kerana turutkan emosi.

Esok kene buat rawatan. Tu pun satu hal juga.kalau ikutkan hati memang aku tak nak dah pi sana(hospital) lagi..apetahlagi nak ajak teman. Aku lebih selesa dan suka melalui prosedur tu sendirian. Aku rasa lebih kuat kalau aku tak tengok wajah-wajah yang aku kenal sepanjang masa rawatan tu, mendengar lawak tak kelakar mereka untuk buat aku lupakan kesakitan dan melihat mereka tertidur di luar sementara menunggu aku. Sebab semua tu hanya akan buat aku lebih sedih. Sedih tengok mereka dan sedih dengan diri aku sendiri. InsyaAllah, aku masih punya ketabahan untuk menempuhi kesakitan tu sendirian. Tapi, sampai masa nanti ketabahan tu hilang, aku akan sentiasa perlukan kekuatan genggaman tangan kalian untuk menghadapinya.

Akhirnya, buat sahabat yang aku sakiti hari ni, maafkan aku. Aku cuba tak mengulangi perangai bodoh aku tu lagi. Berfikir secara waras, dengan iman yang ada. Kalian sangat banyak membantu sampai aku jadi malu dan mulut terasa berat untuk meminta apa-apa lagi. Aku doakan sahabat-sahabatku sentiasa dalam perlindungan Allah, diberi nikmat sihat untuk bekerja dan beribadah, mencari dunia dan akhirat. You never know what kind of difference a little encouragement can make to a person. Forgive me body and soul.





Tiada ulasan: