Sabtu, 2 April 2011

Barah Otak (Brain Tumor)-sedikit perkongsian

PENGENALAN

Penyakit tumor otak merujuk kepada sebarang jisim yang terhasil akibat ketumbuhan luar biasa atau pertumbuhan luar kawal sel yang terdapat pada otak (neuron, sel glial, sel epithelial, sel penghasil myelin dan sebagainya.) atau sel tumor yang merebak (metastasis) dari tempat lain. Tumor otak biasanya terletak di posterior ketiga otak pada kanak-kanak dan dua per tiga anterior otak pada orang dewasa.

Tumor otak termasuk semua ketumbuhan di dalam tengkorak atau di dalam saluran tunjang pusat. Mereka dicipta oleh pembahagian sel yang tidak normal dan tidak terkawal, biasanya dalam otak itu sendiri, tetapi juga dalam tisu limfa, dalam saluran darah, saraf kranial, dalam sampul surat otak (meninges), tengkorak, kelenjar pituitari, atau kelenjar pineal.

Tumor otak boleh juga merebak terutamanya di organ-organ lain (tumor metastatik).Mana-mana tumor otak memang serius dan mengancam nyawa kerana sifat invasif dan infiltrative dalam ruang yang terhad dalam rongga intrakranial.Walau bagaimanapun, tumor otak (walaupun malignan) tidak selalunya membawa maut, terutamanya lipomas yang sememangnya rendah.

Tahap ancaman bergantung kepada gabungan faktor-faktor seperti jenis tumor, lokasi, saiz dan kawasan yang yang terlibat dengan aktiviti pertumbuhan sel kanser itu sendiri. Disebabkan otak juga dilindungi oleh tengkorak, maka pengesanan awal tumor otak berlaku hanya apabila alat diagnostik disasarkan pada rongga intrakranial. Biasanya pengesanan berlaku secara berperingkat-peringkat apabila kehadiran tumor telah menyebabkan gejala tidak dapat dijelaskan.Ketumbuhan otak biasanya terletak di lekuk tengkorak (posterior) pada kanak-kanak dan dalam (anterior) dua pertiga daripada hemisfera serebrum di kalangan orang dewasa.







TANDA-TANDA DAN GEJALA BARAH OTAK (SIGNS AND SYMPTOMS OF BRAIN TUMOR)


1. Sakit kepala yang teruk di waktu pagi berbanding tengah hari.

( Dari Pengalaman : Biasanya dalam jam 5 hingga 8 pagi itu lah sakit kepala aku tu datang menyerang sampai lah jam 11 lebih)

2. Gangguan penglihatan.

( Dari Pengalaman : kabur penglihatan atau pandangan kelam terjadi akibat tekanan yang berlebihan dihadapi pesakit atau saat diserang sakit secara tiba-tiba kesan penyakit tumor otak )

3. Sakit kepala menjadi lebih teruk ketika batuk, bersin atau menunduk.

( Dari Pengalaman : merasakan seolah-olah urat kepala hampir putus atau pecah)

4. Gangguan percakapan

( Dari Pengalaman : berlaku masalah pertuturan dimana pesakit mengalami masalah untuk menutur atau menyebut dengan jelas sesuatu perkataan. Kadang-kala pertuturannya yang agak pelik disedari oleh orang disekeliling)

5. Kesukaran untuk menggerakkan kaki dan tangan.

( Dari Pengalaman : berlaku apabila pesakit diserang sakit yang keterlaluan sehingga mengalami kejang dan apabila keadaan semakin reda pesakit akan mengalami kesukaran untuk mengawal pergerakkan anggota badan)

6. Sawan, kekejangan otot dan tidak sedarkan diri.

( Dari Pengalaman : Berlaku apabila pesakit diserang sakit yang keterlaluan yang mungkin berpunca dari tekanan yang tidak dikawal dengan baik selain dari punca tumor otak itu sendiri)

7. Hilang ingatan ke atas hal-hal yang baru dan kemerosotan proses mental.

( Dari Pengalaman : Serius, benda ni mula mengganggu sejak akhir-akhir ini)


8. Hilang daya imbangan, lemah atau kebas badan.

( Dari Pengalaman : pesakit mudah jatuh akibat daya imbangan yang sukar dikawal seperti kaki yang terbengkok secara sendiri dan kadang-kadang pesakit terasa amat lemah untuk bangun)

9. Loya dan muntah-muntah.

( Dari Pengalaman : Memang perkara biasa terjadi sewaktu sakit tu datang menyerang sehingga ada masanya pesakit akan muntah darah akibat luka yang terhasil di dalam perut)



3 ulasan:

jusinfiniti berkata...

Slam…sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser sebanyak 0.6 cm dan 0.8 cm sebulan mgikut dose yang di gunakan..herba warisan ini terlalu berkesan…daun herba warisan…merawat dan membaik pulih…jangan tunggu sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia…herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi…
sy cma bntu membantu…sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa…penawar nya telah ada…hubungi sy secepat munkin
Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh…jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid…orang ada kanser…saya akan membantu merawat hingga sembuh
NAMA SYARIKAT SAYA…..JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

Unknown berkata...

thank you for the good information
haryati hidayah
https://sapusapusihat.com/

jusinfiniti berkata...

▪Puan Noraini Yusof pesakit kanser payudara tahap 3 ketulan kanser 13.3 cm
Skg sudah sembuh sepenuhnya dan nanti boleh layari you tube lihat puan Noraini yusof bercerita atau banyak lagi pesakit2 yang lain


▪Adik Izzat b.Muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dah sembuh.
Gurunya beritahu dia tak pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dgn jus herba yg memberi tenaga sekaligus merawat.Dia mengambil jus herba ini dari kanser tahap 4 sehingga sembuh.

▪Kanser Limforma B - cel tahap 4
En Shahrizal bin Taib, 41 tahun, disahkan kanser Limforma Tahap 4 pada bulan 10 ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada bulan February 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia dpt sokongan moral daripada keluarga dan rakan -rakan sepanjang rawatan. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi tetapi badan terasa bertenaga, kuat dan selera makan ada seperti biasa mcm orang x sihat. Dia pernah ambil air tulang belakang 8kali dan bone marrow 2kali. Sekarang ni dah sembuh dan temujanji hospital pergi mcm biasa tapi jus herba Jutawan tak pernah tinggal, minum hari-hari.



▪️Pesakit radang paru-paru Copd.

En. Abd Kadir bin Sumardi,42 tahun,dia disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakalanya berdarah. Dia mendapatkn rawatan klinik kerajaan dan swasta tp batuk tetap tak sembuh. Selain itu sukar bernafas dan dada terasa sakit.
Banyak rawatan alternatif yg diambil tapi tak berkesan. Rawatan hospital diteruskan termasuk prosedur X-ray dan sebagainya. Doktor mengesahkan dia mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Dgn bantuan sahabatnya yg telah berkongsi testimoni pengguna yang lain di facebook Jutawan Herbs, dia menghubungi sy untuk mencuba herba ini. Alhamdulillah dlm masa 2 minggu minum jus dah ada kesan.Batuk makin berkurang, nafas makin lancar ,dia minum 2 jenis jus selama beberapa bulan sehingga masalah pernafasan dan batuk terus sembuh. Penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi sehingga kini dia makin sihat dan terus minum jus sampai sekarang.

▪Sakit lutut kronik.

Puan Rohana binti Ismail dulunya seorang cergas dan aktif dalam aktiviti lasak seperti mendaki gunung-gunung di Malaysia termasuk lah gunung kinabalu. Dia ceritakan pada sy masalah lututnya yg bengkak dan dah lama menahan sakit. Dia terpaksa lupakan semua aktiviti lasak. Turun naik tangga mengiring dan berjalan pn perlahan. Sy syorkan dia cuba minum herba dan dia minum dlm masa 2 minggu, lututnya yang bengkak dah surut. Aktiviti lasak pun dia dh boleh buat,dengan berjoging ,naik bukit 8km jauhnya, lutut dah kuat. Kalau dia boleh sembuh,kenapa tidak anda?, boleh juga bertanya sendiri testimoni² saya jika anda ada dalam group whatsApp Jutawan Herbs.

▪️Puan Rasmani Binti Md Noh pesakit lutut kronik, dia bercerita pada sy yg dia terpaksa berjalan mengesot - esot atas lantai dan kalau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi, tulang bergesel, sgt sakit.Nak masak pun terpaksa duduk atas kerusi sbb tak mampu berdiri lama. Tapi lepas 6 hari minum jus herba, dia hubungi sy dan beritahu dia dah boleh berjalan macam biasa dan saraf kaki dah tak rasa tegang dan sakit. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.



Sekiranya anda berminat nak tahu lebih banyak testimoni daripada pesakit yang sudah sembuh selepas mengambil jus ini, anda boleh menonton video-video di Youtube channel Jutawan Herbs , di blog Jutawan Herbs dan kami pun ada group whatsApp pesakit kanser, untuk berkongsi pengalaman dan rawatan.

Boleh hubungi saya untuk pertanyaan lanjut.

En Mohd Zuhairi 017-4687570
Pengasas Jutawan Herbs