Sabtu, 20 Julai 2013

BuKaN iNi YaNg aKu MaHu...

Dr : Maaf..siapa penjaga sah dia?

Ibu:Saya dr.

Dr : Maaf terpaksa beritahu hal ini. Dia mengalami komplikasi yang mana keadaan dia sukar diramal.saya minta agar dia tak dibebankan dengan apa-apa masalah.dia mungkin akan strok.lebih membimbangkan lagi, mungkin juga dia mengalami kegagalan saraf sepenuhnya dimana dia tidak akan mampu mengawal pegerakan anggota badan dia..

Ibu:Tapi dr, keadaan dia baik-baik saja kebelakangan ni..

Dr : Gangguan pada saraf terutamanya saraf otak boleh berlaku bila pesakit mengalami tekanan yang tak dikawal dengan baik. Tekanan ni menyebabkan urat disekitar kawasan yang terlibat akan membengkak sekaligus menghalang pergerakan darah. Pesakit akan merasa sejuk, sukar bernafas, dan akan mengalami kegagalan demi kegagalan yang menyebabkan pesakit mengalami pendarahan samaada telinga atau hidung.pesakit akan bertambah lemah bila kurangnya oksigen sampai ke otak.keadaan ini boleh mnyebabkan pesakit koma.

Ibu:Takda cara ke yang boleh bantu dia dr?

Dr. : Jika puan setuju kami akan aturkan satu pembedahan.puan perlu menandatangani borang lepas tanggungjawab kerana risiko pembedahan yang amat tinggi.kita hanya mampu berusaha.selebihnya kita serahkan pada Tuhan.

ibu : Peluang untuk anak saya sembuh dr?

Dr. : Seperti yang saya beritahu, risiko pembedahan ini tinggi. Pesakit mungkin lumpuh, koma atau lebih parah lagi meninggal dunia. Selebihnya bergantung pada keadaan pesakit itu sendiri.

ibu:................(termenung)

Dr. : pesakit perlu disedarkan semasa pembedahan berlangsung kerana ia untuk membolehkan pemotongan maksimum sambil memastikan tidak ada kecederaan ataupun hanya kecederaan minimum berlaku kepada tisu otak yang normal.Ini juga katanya bagi menentukan pesakit tidak mengalami kehilangan fungsi yang boleh menjejaskan pesakit.Cara terbaik untuk memastikan pesakit tidak mengalami kerosakan fungsi tubuh badan akibat pembedahan itu ialah melalui maklum balas daripada pesakit sendiri.Ini tidak dapat diketahui jika pesakit berada dalam keadaan tidak sedarkan diri Dr Rozita Ghazali berkata pesakit akan ditanya beberapa soalan dan disuruh untuk melakukan beberapa perkara yang mudah semasa ketumbuhan dipotong.Ini bagi melihat sama ada bahagian otak yang mengawal fungsi itu tidak mengalami kerosakan akibat pembedahan yang dibuat.Perubahan fungsi yang dikawal oleh bahagian otak itu diperhatikan dengan rapi. Jika terdapat perubahan yang negatif pada fungsi dan reaksi pesakit, pembedahan akan dihentikan.Walaupun terdapat teknologi MRI yang dapat mengesan, di mana lokasi ketumbuhan, tetapi ia masih belum cukup tepat.Dengan hanya berpandukan imbasan MRI pembedahan boleh diumpamakan seperti meredah kawasan yang penuh dengan perangkap samar.Sebarang kerosakan kepada bahagian ini, walaupun cuma satu milimeter, boleh menyebabkan pesakit terpaksa hidup dengan kecacatan yang hakiki.Dr Rozita kata Walaupun imbasan MRI dapat menunjukkan bahagian pertuturan dan pergerakan, ia mungkin tidak menunjukkan bahagian yang penting dengan tepat.
Oleh itu pemetaan otak dibuat dengan rangsangan elektrik kepada otak semasa pesakit sedar. Ini ialah cara yang paling berkesan bagi melindungi saraf, kata Dr Rozita.
Otak tidak mempunyai sistem penyembuhan sendiri, jadi jika mana-mana bahagian mengalami kerosakan, ia tidak akan pulih atau tumbuh kembali.Pesakit akan diberi anestesia am sebelum pembedahan dimulakan untuk melalikannya. Pakar bedah akan memulakan pembedahan dengan membuka tempurung kepala untuk sampai kebahagiaan otak.Pesakit perlu menerima bius kerana kulit kepala dan perikranium (tisu yang menyelaputi tempurung) berasa sakit sementara otak tidak mempunyai deria sakit. Selepas tempurung kepala pesakit dibuka, anestesia dibalikkan, menyebabkan pesakit terjaga.Selepas pemotongan ketumbuhan dibuat, pesakit dilalikan semula, untuk menutup kembali tempurung kepala.Oleh sebab pembedahan itu agak menggerunkan bagi pesakit, mereka diberi kaunseling yang terperinci, sebelum pembedahan dilakukan.

Ibu: beri kami sedikit masa dr...(tunduk memandang lantai)


AKU HANYA MENDENGARNYA DARI JAUH..MENGIYAKAN TAK, MENIDAKKAN PUN TAK.APA AGAKNYA YANG IBU FIKIRKAN?BUNTUKAH DIA DENGAN KEADAAN YANG MELANDAKU? YA ALLAH, BESAR SUNGGUH UJIAN BUAT IBUKU ITU.KASIHANILAH DIA..JANGAN DIBERATKAN LAGI BAHUNYA UNTUK MEMIKUL BEBAN INI SENDIRIAN..DAN SEPERTI BIASANYA DIA AKAN BERITAHU AKU APA YANG PERLU..YANG BOLEH MENJATUHKAN SEMANGATKU ITU DISIMPAN RAPI-RAPI DI POKET KEIBUANNYA...KASIH SUNGGUH DIA PADA ANAKNYA YANG DEGIL INI KAN??MAAFKANKU IBU..KEBAHAGIAAN ITU BELUMPUN MAMPU KUHADIAHKAN BUATMU.....

1 ulasan:

Unknown berkata...

Kami baca cerita di tahun 2020. Mcmna keadaan saudari sekarang ya. Moga beransur sihat sejahtera. Kami sedang mengalami keadaan spt ibu saudari