Isnin, 17 Jun 2013

catatan tersimpan di bumi melbourne

Hari ini hari yang ke-2 berada di bumi australia, barulah aku dapat luangkan masa untuk menulis setelah menyelesaikan banyak perkara penting termasuklah pendaftaran, bertemu Dr Pakar, membuka akaun bank dan menghantar maklumat Perubatan dan senarai kemalangan yang pernah aku lalui (hahaha sampai dr tu shock tgok) di Royal Melbourne Hospital. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan setiap urusan yang dilakukan di sini selesai tanpa sebarang masalah.


Penerbangan MH149 yang aku naiki mendarat di Lapangan Terbang Melbourne pada jam 9 pagi. Cuaca mendung dengan awan tebal menjadikan proses pendaratan sangat tidak menyelesakan. Melbourne ketika tu hujan rintik-rintik dengan angin bertiup agak kuat menyebabkan keadaan sangat sejuk seperti berjalan di genting dengan baju nipis. Ketika di Kuala Lumpur, aku diberitahu bahawa Melbourne sekarang dalam musim panas (summer). Mujurlah aku bawa juga tiga baju panas, kerana aku memang sangat tak tahan dengan sejuk.. Sehari sebelum itu, suhunya adalah 34 darjah Celsius, panas sekali. Tetapi pada bila aku tiba, suhunya jatuh kepada 10 C, dipengaruhi angin dari laut yang bertiup dan menghembus seluruh Victoria, menjadikan musim panas itu berubah sekelip mata menjadi sejuk.

Sehingga hari ke-2 ini pun, cuaca masih sangat sejuk.Beza masa Melbourne dan KL hanya 3 jam. Kalau sekarang Melbourne jam 8 malam, KL baru jam 5 petang. Tapi waktu summer ini siangnya sangat panjang. Subuh masuk jam 4 pagi dan Maghrib jam 8.30 malam. Kalau terkena bulan puasa?? Hahaha...Pagi pertama aku bangun,aku menangis. menangis sebab sangat sejuk. beritahu ibu dalam keadaan teresak-esak menangis. Tidak akan terlihat aku walau seminit pun tanpa baju sejuk walau dalam wad.Mujur hari pertama Dr membenarkan aku tidur hampir 16 jam (kuasa ubat). Mafla murah, kerana itulah semua yang menyelamatkan aku daripada mati kesejukan. Serius!! Orang kita sukalah tengok orang putih pakai baju tebal, lilit leher, pakai sarung tangan dan snowcap... feeling winter kan?? aku pun waktu di KL dah start feeling winter pakai baju tebal segala macam . Sampai sini, setelah mengharungi sendiri musim sejuk pelik ni, aku mula la touching.badan da tak tahan. setiap kali nak mandi, wuduk,malah nak basuh tangan pun!! Walaupun sini ada paip air panas, tapi air panas tu hanya panaskan kita waktu mandi, lepas saja mandi anda tahulah sejuknya jadi lagi teruk! Jadi, jangan tanya berapa kali aku mandi di sini dalam sehari! hahaha Jadi, janganlah juga anda fikir pakaian di musim winter itu sangat cool. Ketahuilah bahawa semua orang mendoakan winter cepatlah habis kerana sesungguhnya cuaca sejuk di negara empat musim sangatlah menyeksakan. DAN LEBIH MEMBURUKKAN KEADAAN LAGI, sekarang ni bukan winter. Sekarang ni summer! Pun dah sejuk macam ni! Jadi aku rasa aku nak balik Malaysia waktu musim winter di sini nanti hahahhaha .....tapi semua ni angan2...esok aku terpaksa balik..ibu kemalangan..masuk wad akibat tangan patah dan kepala terhentak kuat dan kakak sedang kritikal..lagipun dr dah maklumkan, pembedahan dan kimoterapi yang baru berlalu membataskan rawatan yang bakal diberikan pada aku. aku harus dan terpaksa menunggu kira-kira 6 bulan lagi..hurm semoga segalanya akan baik2 sahaja....

Satu-satunya perkara yang ku belum dapat atasi adalah kerinduan aku pada katil kesayangan aku pada keluarga, tapi lebih tepatnya kepada kesayangan2 aku ehe .... 

Tiada ulasan: